Det handlar om tro

-Måste du nödvändigt åka genom halva Sverige för det här?
Makens fråga tycktes relevant.När allt kom omkring så finnns det kyrkor i de flesta svenska städer,betydligt närmare norska gränsen än den som vi var på väg till.Jag log för mig själv.Detta var mellan två personer.....mig och Åke. Jag kunde inte begära att maken skulle förstå.
-Han kanske inte ens finns kvar? Präster flyttar runt hela tiden,det vet du väl?

Jag log igen.Fortfarande hade jag kontakt med den lille pojken som hjälpt mig så många gånger i yngre år..Jag visste att Åke fanns kvar.

Den gamla folkan tuffade på men vi hade ingen brådska,för maken hade tagit ut en veckas semester i samband med giftemålet.Att kalla detta för brölloppsresa vore dock fel,för jag behövde avsluta en del av mitt svenska liv nu innan vi blev en familj.

När vi närmade oss barndommens trakter fick jag visa vägen.Jag hade planlagt att vi skulle tälta på den lilla undangömda badstranden,som bara traktens barn kände till.Eftersom det inte gick att bada ännu,så skulle vi få vara i fred där.

Så kom då morgonen,och tiden var inne. Jag ansåg att säkrast träffade man en präst under pastorsexpeiditionens öppettider,så jag bad att bli avsatt precis framför prästgårdstrappan.

-Detta går fort,sade jag till maken.Stick ner till samhället och handla allt vi behöver under tiden,så kan du plocka upp mig efteråt.?

När bilen försvunnit, blev jag stående utanför den vackra gamla prästgården i tankar.Mindes mitt sista besök här,och hur förkrossad jag varit då.
Åren som gått tycktes nu väldigt korta,och jag såg i tankarna hela vår lilla konfirmationsgrupp framför mig. Varje söndag efter gudstjänsten brukade vi samlas precis här, i väntan på att prästen blivit av med de sista kyrkkaffetanterna.

Vi hade kyrkoplikt,och måste dessutom skriva referat om dagens text.
Det där sista bekymrade inte mig: Det var nämligen jag som skrivit texterna till prediknigarna hela vintern.

Vi hade ju prästen som kristendomslärare,och rektorn hade visat honom mina uppsatser,som ofta hade bibliska teman.Man tar ju det man känner till när man ska åstakomma en text, och i biblen var jag hemmastadd.

Resultatet hade alltså blivit några enskilda samtal,och en provtext.
Sedan hade det rullat på.Prästen slapp ett tråkigt rutinjobb, ock jag kunde hitta nya infallsvinklar,så att han slapp upprepa sig.Det kunde ju hända att någon mindes fjolårstexten här i Sveriges bibelbälte. Prästen hoppades givervis också på min medverkan i kyrkliga ungdomsföreningen.Där behövdes sådana som jag,tyckte han.
Som tack skulle jag ock Åke,som han ville kallas,ha enskilda samtal om Biblen.Jag var en liten sökare på den tiden,och hade redan avverkat såväl missionsförsamlingens ungdomsgrupp samt Filadelfia.Det var de alternativa åsikterna som fanns till hands.

Redan tidigt lärde jag mig hur meningslöst det var att ställa frågor i min närmaste omgivning.Fostermamman var givetvis djupt religiös,men för okunnig att ifrågasätta någonting som kyrkan eller prästen påstod. Hon hörde till den sortens människor som trodde att allt som stod i tidningen var sanning,eftersom det fanns i tryck!
Att ifrågasätta jungfrufödseln samt att vägra godta att jorden bara var 6000 år gammal var för henne den grövsta formen av hädelse.Jag ville ha svar på så mycket,och nu fick jag chansen att ta upp mina frågor med prästen direkt.Han borde ju veta?

Men det gjorde han inte.Alla frågorna som inte kunde besvaras skulle man strunta i och bara tro blint i stället! Min besvikkelse var enorm,för på den tiden trodde jag att det fanns vissa människor i vuxenvärlden som hade svaren till mina frågor. Ja till de flesta frågor,för den delen.

Jag satt där i kyrkbänken medan vintern övergick till vår,och ju längre tid som passerade utan att någon enda männsika upptäckte att de var mina texter som predikades desto större blev min övertygelse att religion bygger på en gigantisk bluff.

Så slog då frihetens timma.Den stora dagen var inne.Vi tog våra slurkar av det sura nattvadsvinet och tuggade på de torra oblaterna, och aldrig i livet att jag trodde att vi nu drack vår frälsares blod.Utanför kyrkan samlades familjer och fotagrafer runt de lyckliga unga,som nu skulle kassera in mutorna ,presenterna.

Jag gick långsamt ensam
därifrån, för de lånade skorna hade hög klack och skavde illa.Till sist tog jag av dem och fortsatte barfota.

Hit gick jag, och här väntade jag ,sittande i gräset.
En präst är mycket upptagen en sådan här dag,det visste jag ju, och jag skulle ingenstans, bara hem till fosterföräldrarna och packa.De hade lovat att behålla mig till den här dagen var över,men nu var jag på egen hand.

Tillslut: Vårt samtal.
Hans som andades besvikelse för att jag inte blivit ?frälst? och ville ägna mig åt kyrkan.Han som hade haft planer för mig:jag skulle bli diakonissa,tyckte han.
Mina svar.
Att jag efter den här vintern defenitivt inte trodde på någon Gud mera,och ville han var så snäll och skriva ut mig ur kyrkan genast? Hans triumf: Det måste din målsman göra....du är för ung!

Känslan av vanmakt! För ung att veta att jag inte trodde på Gud!

Jag ruskade på mig och jagde iväg gårdagens skuggor,samt ringde på dörren jag ringt på så många gånger som barn.Så stod vi då där igen,ansikte mot ansikte.
-Är det verkligen du?
Han reste sig för att krama om mig,men jag backade.

-Åke...jag har ett ärende.Jag tänker gå ur statskyrkan,så jag vill att du fyller i de rätta blanketterna.

Hans blick hårdnade och jag undrade hur jag en gång kunnat tyckta att den här mannen sett vänlig ut.
-Om jag inte tar fel så är du fortfarande omyndig.Du måste vara...
Jag fyller 19 i höst, men jag har förmyndarens tillstånd.

Och så slängde jag upp mitt vigselbevis och min makes tillstånd på hans skrivbord. Av Åkes min att dömma kunde jag lika gärna slängt upp en död råtta på bordet.
-Ock han är myndig, din make?
-Åke....han har fylllt 40 år,så mera myndig än så blir han inte.

-Du ska gå till din församlingspräst med detta ärendet.

Jag log milt mot honom.
-Du förstår Åke : jag är utlansdsvensk och inte kyrkobokförd i riket.Då kan jag enligt lagen gå till viken församling som helst!
Lätt om hjärtat lämnade jag pastorsexpeditionen bakom mig, och nästan dansade min förmyndare och make till mötes.Jag kände att jag avslutat någonting på rätt sätt, på mina egna villkor.


Myndig blev man den gången vid 21.

Kommentarer:
Postat av: Hilda

Bra sida du har! Jag har läst igenom några av dina andra blogginlägg och jag gillar vad jag ser :D.


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits