Jag (Anna) och julen: en återanvänd text

NU
Julafton är en sådan där kluven dag som betyder både glädje och vemod. Nu närmar den sig ännu en gång och jag förväntar mig en stilla lycka. Familjen har växt under året med ytterligare ett barnbarn att älska. Jag känner mig gynnad och rik. Samtidigt går tankarna obönhörligen till tidigare jular. Den första jag minns är den då jag fyllt 14 år och firade min första egna jul
Då när jag fortfarande var Anna.




När Anna fick lift på förmiddagen låtsades hon vara på väg hem efter julshopping, och föraren hade snällt släppt av henne en bit utanför samhället. Första anhalten blev ladugården ,Värme fanns det, och sällskap, men risken var ganska stor. Bönder är tidigt i farten årets alla dagar, och att hitta den där Anna sovande i höet smällde nog inte lika högt som Jesusbarnet i stallet, inte ens för de frireligiösa. Hon var smärtsamt medveten om hur lite en sådan som hon var värd.

I sin mörka duffel med huvan kände hon sig relativt varm, så länge hon befann sig i rörelse. I fickan låg hennes stora skatt, som hon redan tre veckor tidigare fått av en skolkamrat i 7:an. Den lilla nyckeln. Kamratens pappa var förman på träfabriken och kamraten hade stulit en nyckel av sin pappa till omklädningsrummet. Ett varmt skönt rum, med både element och toalett, samt tvättvatten. Ett paradis, med andra ord. Det kunde inte riskeras vardagsnätter, men nu under en långhelg skulle det gå att få vila ut där i flera dagar.

Hon fick ett ögonblicks panik. Tänk om det inte var rätt nyckel? Härifrån skulle hon aldrig få lift en julnatt.
Men hon oroade sig i onödan. Dörren gled upp hur lätt som helst och hon stod i en slags farstu.
- Tänd inga lampor, hade kamraten varnat.
- Då kan någon se och tro att det är inbrott.
Som om hon vore så dum. Filten och bagen fick utgöra liggunderlag, duffeln brukade tjäna som täcke. Det varma elementet kändes underbart mot ryggen, och hade inte ficklampsbatteriet varit slut så hade hon kunnat läsa. Toaletten! En snilleblixt slog henne: Den hade kanske inga fönster?
- Gode Gud om du finns så låt denna toalett vara fönsterlös! Och ser man på. Hon drog in sin bag med böckerna och satte sig på golvet bredvid toalettstolen och började gräva efter lektyr. Den enda boken som inte var stulen var hennes konfirmationsbibel, så den kunde hon väldigt bra vid det här laget. Taklampa alldeles själv! Så länge hon orkade läsa! Vilken underbar lyx. Och Anna förlorade sig i böckernas värld och fick på så sätt en varm och mycket lycklig julnatt.

NU
Jag tänker på hur naiv jag varit. Att ha föräldrar är sannerligen ingen garanti för lycka. Några av mina halvsyskon har växt upp hos sina mammor och de hör till dem som farit riktigt illa medan den adopterade systern klarat sig bäst av dem alla. Jag pysslar sig närmare helgen, förbi den 10:e december som varit äldsta dotterns födelsedag och sedan är jag inne på upploppet:
Alla paket ligger inslagna under den gigantiska granen som katter och hundar försöker välta varje år. Den står numera på en pall fast förankrad i tak och väggar. En gång har den börjat brinna och en annan gång hade en av hundarna satt eld på svansen så jag har kapitulerat numera: Det sitter elektriska ljus i granen.



Julaftonen då vi rullade av färjan vid Afrikas kust utan dottern hade känts som en kniv i hjärtat men samtidigt var jag lättad att befinna sig på en plats som inte påminde om helgen. Här kunde såren läka i lugn och ro.

En annan jul som jag heller inte firade tillbringades vid fosterfaderns dödsbädd. Han hade ingen annan. Vi hade haft det fint på ett märkligt sätt de där sista månaderna han levde. Jag hade njutit av att äntligen komma honom nära.

NU
Jag känner samma blandade känslor som alltid. Med åren har jag skaffat mig en slags egna rutiner som mynnar ut i det barnen kärleksfullt benämner som "mammas hysteriska jul" och som fått vissa medboende i kollektivet ifrån andra kulturer att rapportera hem hur svenskarna drabbas av vansinne vid juletider.
Men de förundras över andra saker också som jag tar sig till.
En indier trodde fullt och fast att alla lever i polygami i Sverige och några av mina tilltag reser nog ut i världen som vandringshistorier om galna svenskar?


Jularna under barnens tidigare år:
Först alla stjärnorna och ljusstakarna i husets många fönster: Sedan alla slingor på balkong och i trädgård som fick mina båda exmän att skämtsamt fråga ifall jag öppnat filial till elverket. Eftersom jag alltid fick med mig barnen så avgick jag med segern. Julen gjordes på mitt sätt.
Varje år växte pakethögen..
Att det ibland var lite obalans när själva emballaget kostat mera än innehållet bekymrar ingen under 12 år. Eller tvärt om som den gången dottern fick ett piano som skulle slås in i spånplattor som paketsidor förklistrade med julpapper medan barnet var i skolan: Dottern var bestämt 7 år då.

- Nu får du väl för helvete ge dig sade Den Käre som ytterst sällan använde svordomar. Men det blev ett mycket fint paket av pianot.

NU

Själv är jag ganska medveten om vad jag håller på med men låter det ha sin gång. Allting som lindrar paniken och ångesten den här tiden på året är välkommet. Livet är just så
Lycka är någonting mycket svårt att beskriva eller skapa. De flesta av mina julhelger har varit mycket fina. Men inte riktigt som de i Sörgården ifall den boken ännu existerar?

Senare jular flimrar förbi min inre syn när jag blundar:
Barnen som växte och alla deras kompisar och den ständigt stora brokiga familjen i kollektivet. Jag hör till de lyckliga som har kärlek, ljus och glädje runt mig.

Men har ibland problem med att förklara ord som utanförskap eller kompensation på ryska eller kinesiska . Däremot upptäcktejag att jag han sjunga julsånger på swahili. Det är nämligen samma sånger som i bardomens bönehus. Jag minns den svenska texten på dem alla.


Dottern hade påbörjat sina många långresor och firade julafton i Singapore. Ett collekted call på över en timma räddade min julafton det året men exen insåg inte att detta var värt varenda krona av de 5.000 som teleräkningen ljöd på. Män har ibland lite svårt att se det viktigaste här i livet i tänkte jag förundrad.

NU
De senaste åren har jag dessutom hittat de flesta av mina syskon och fått en bra kontakt på äldre dagar. Men att ta till sig hur de har haft det har varit obegripligt svårt: Att några av dem överlevt sin barndom förundrar mig ofta.
När min favoritsyster försöker förklara om sina lite hysteriska jular och sin julångest ler jag igenkännande: En gång barnhemsunge.


På själva julafton föråtta år satt jag med sina både exmän i en bil på väg hem ifrån Södertälje. I mitt knä låg den finaste S:t Bernhardsvalp man kan tänka sig: Han såg ut som en lurvig leksakshund och var bara nio veckor gammal .
Jag hade varit överlycklig.

Och för tre år sedan fick jag hem Den Käre till jul ifrån sjukhuset där läget länge varit kritiskt. Vilken lycka att se honom sitta bland de sina igen.
Att vi tvingats fira
julen efter på sjukhustet gjorde inte så mycket:
På julaftonen var den krisen över.

Nu.
De senaste åren har jag skapat en ny tradition på grund av de milda vintrarna: Jag håller poolen varm och upplyst över julen. Den nyinflyttade killen ifrån Kosovo trodde först att det var en svenska julsed. Att bada naken visste han att man gör i Sverige men så här års? Men gubbarna skakade bara på sina luttrade huvuden:
- Den där Sunny.

Men alla julkvällar när de andra lägger sig att sova så gör jag ett litet bo åt mig i ena soffhörnet under den starka läslampan. Med alla husdjur tätt omkring mig väljer jag njutningsfullt bland högen av olästa böcker som ligger på det lilla bordet. Varje jul landar en ny försvarlig mängd sådana där eftersom det är det enda jag alltid önskar mig. Jag väljer en och börjar läsa och nu är jag fullkomligt lycklig. Vissa saker förändras aldrig.
GOD JUL På ER ALLA

Kommentarer:
Postat av: Charlotte

Fin text. God jul!


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits