Första konuganboken 3:16

Salomo den vise

skipade rättvisa
mellan två kvinnor
som båda
gjorde anspråk
på samma barn

-Låt hämta ett svärd
hugg detta barn
i två delar,
och ge dem var sin

Varpå den ena kvinnan
skrek: -nej nej
låt henne få honom!

Salomo räckte över barnet
och sade:
-Denna kvinnan
är barnets mor.

Inte ens Salomo
Batsebas son
legitimerad genom dråp
hjälpt till tronen
genom brodermord
av sin moderns
intriger och svek

Inte ens Salomo
i all sin visdom
anade
att det finns mödrar
som ljublande ropar:
-Hugg det itu!


Kommentarer:
Postat av: plupp

Jag har läst nästan hela din blogg och är alldeles matt, vet inte vad jag ska säga mer än att jag kommer att fortsätta läsa, du skriver så himla bra!
Plupp

2006-10-28 @ 12:11:45
Postat av: Sunny

Tack för de snälla orden! De värmer i höstmörkret!

2006-10-28 @ 20:42:02
Postat av: Lasse Taube

Hej
på tal om Roger Lord.
hans eftermäle på Sourze hittar du här;
http://www.sourze.se/default.asp?itemId=10543455

Postat av: Karin

Hej! Jag fick upp ögonen för din blogg, när du lämt ett fotspår hos mig, tack! Kommer fortsätta läsa din blogg, du skriver bra. Kram

2006-10-30 @ 09:41:37
URL: http://blogg.passagen.se/biffboff
Postat av: Sunny

Lasse:Jag vet!
Om du tittar på Rogers profil o hans favoritskribenter på S så är jag den Sunny B han skriver om.
Gissa om jag saknar honom!

2006-10-31 @ 18:40:46
URL: http://blogg.passagen.se/martineb
Postat av: Anonym

Hej Karin!
Ja det där med funderingar över döden är någonting som följt mig hela livet.
Du uttryckte det fint.

2006-10-31 @ 18:43:07

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits