Till Rolf med kärlek

Dina älskade händer.

Du lyfter den jollrande lilla flickan högt över ditt huvud med  dina ännu  starka händer,och hon tittar ner på ditt ansikte och kiknar av skratt. Du går sakta fram till fönstret och höstsolen skiner in på er båda där du lyfter fram den lilla så att hon kan se katten i eken där utanför.

"Titta kisse" säger du och pekar. Barnet gurglar förnöjt. Jag ser på dig där du står och försöker fånga den lillas blick. Hon är det senaste tillskottet i familjen. Dina varma älskade händer är stora och kraftiga, men jag vet hur mjuka de är när de håller i ett barn. Ännu är du stark  i armarna och lyfter du den lilla som vore hon en fjäder. Dina ögon är klara och mörkblå, fast ditt hår var vitt som silver redan när den lillas mamma föddes.

Ingen som ser dig kan tro att du har fyllt 82 eller att du är allvarligt sjuk. Jag, som känner dig lika bra som jag känner mig själv, märkte de små tecknen redan innan din sjukdom.
Inga stora markanta skillnader i det dagliga livet, utan små, nästan omärkliga förändringar. Tröttheten efter en natt med dålig sömn, eller sömnigheten efter en god middag. Det är obönhörligt så att åren tar ut sin rätt.

De där älskade händerna!

Hur mycket har inte jag och hela familjen dem att tacka för?

De har smekt och tröstat, vaggat sjuka barn om nätterna .De har arbetat och slitit och ännu i dag är de fulla av valkar. De har tagit emot tre barn under deras första möten med livet, men de har också fått bädda ner den första av dem i en vit liten kista.

Där du står vid fönstret kan jag se dig den gången, för så många år sedan, med en annan liten flicka. Decemberljuset i gryningen var svagt, men jag låg i sängen och följde dina rörelser när du första gången badade den hala lilla kroppen, försiktigt och ömsint. Dina händer famnade henne som om hon varit av dyrbart, skört glas. Det lyste om er två under ert första möte tillsammans.

Själv var jag helt lycklig bara av att få se på er. Detta ögonblicket var ert, bara mellan er två.
Jag följde dina händers linjer med trötta ögon när du så varsamt utforskade den lilla.
De händerna vågade jag lägga mitt liv i. Sedan lotsade du ytterligare två små människor ut till livet, och varsammare barnmorska finns nog inte. Så stora, starka och dugliga och samtidigt så ömma, mjuka och försiktiga.

Den första gången de famnade mig kan jag inte minnas.
Året var 1945 och freden var ett faktum. Du var ju helt ung då ,en pojke på några och 20, då du följde med din svenska mamma hit till Sverige. Gränsen hade ju varit stängd i fem år. Hon ville träffa sina anhöriga. Du kan inte ha känt dig så glad själv just då efter först internering och sedan sanatorium. Maten och brist på hygien i tyskarnas arbetsläger gjorde att halva lägret fick tuberkulos. Du hörde till de som tillfrisknade. Det gjorde inte flickan du älskade.

Nu upptäckte ni att någon i familjen tagit sig an ett litet fosterbarn! Det var bara så mycket besvärligare än de hade tänkt sig. Barnet hade levererats nästan nyfött .
Men du kanske kunde... ...Och det kunde du.
Du matade och nattade och gick långa promenader med vagnen, så att de gamla skulle kunna prata minnen i lugn och ro. Du sjöng för mig, fast jag till min stora sorg inte minns ett dugg av det.

För det var jag som var fosterbarnet. Du har vaggat och tröstat mig när jag var liten och ensam. Du har tagit emot barnen jag fött dig med dina egna händer, och famnat dem med en gränslös kärlek. Hade du kunnat ta ner månen åt oss så hade du gjort det, det har jag aldrig tvivlat på. I bland gjorde du nästan svårare saker än så.

Nu vaggar, tröstar och smeker de här kärleksfulla händerna en tredje generation. Våra barns barn. Du lyfter upp dem och de strålar emot dig som stjärnor när du blåser luft mot deras runda små magar. Liksom våra flickor var pappas flickor så är son och dotterdöttrarna farfars och morfars. Jag sträcker ut mina händer efter dina när du lämnar tillbaka barnet till den stolta mamman.

Försiktigt tar jag dem och vänder upp dina handflator.
Så kysser jag dem med all min värme och kärlek. Jag känner det som om det stod en iskall skugga bakom mig när jag tänker på att vi alla en dag, och troligen ganska snart nu, måste klara oss utan de här beskyddande händerna och utan ljuset ur dina underbara skrattande ögon.




Kommentarer:
Postat av: inger peterson

din blogg berör. Du har en förmåga att uttrycka dig med dett skrivna ordet som inte många har.
Miste själv min son för snart fem månader sedan. Har i mitt liv haft flera nära som mist sitt liv, på sätt som inte varit naturliga. Känns som hela livet är en prövning. Vissa klarar livets prövningar och kan gå vidare, andra inte.

Postat av: Susie

Vilken underbar kärleksförklaring...!

2006-09-01 @ 00:36:21
Postat av: Sunny

Tack Inger för dina vänliga ord.
Du måste ha de tungt just nu:
Det ligger mera än man tror i ordet "sorgeår".
Den första julen, den första födelsedagen,den första semesteresan utan...

Innan det värsta har hänt så tror man ju att mister jag mitt barn så dör jag.
Märkligt nog klarar man alltmera eftersom.
Men man blir inte den man var före:
Det blir ett annat liv.

2006-09-01 @ 00:40:01
Postat av: Sunny

Tack Susie.
Ja jag älskar honom så mycket men priset för kärleken är sorgen hos den som blir kvar.
Han är värd det!

2006-09-01 @ 00:57:08
Postat av: ann

Kollar upp dig lit sunny:)
Du skriver otroligt fint om allvarliga saker!

kram
ann

2006-09-24 @ 20:27:13
Postat av: Sunny

Tack Ann!
Kärlek är ju en stor risk eftersom man till sist förlorar varandra.

2006-09-25 @ 00:27:26
Postat av: Blue

Du skriver så gripande. Kan inte få ur mig rätt ord till dig, men att det är ord skrivna med mycken kärlek det ser jag.

Jag brukar försöka tänka att så länge man har en uppgift kvar att göra så stannar man kvar... Många av vårdtagarna jag går hem till (jobbar i hemtjänst) undrar vad det är för mening med att de ska fortsätta när andra får sluta. Jag tror att de har nånting kvar att ge. Nånting som kanske är osynligt för oss just nu.

2006-10-08 @ 22:36:30
URL: http://himmelellerhelvete.blogg.se
Postat av: Sunny

Blue:Ja så är det nog?
Ifall man blir sist kvar så kanske man mister livslusten? Men om man umgås mycket med yngre vänner o barn o barnbarn så skall det väl blir någon som överlever även mig?

Men många är ensamma. Vår tids sjukdom???

2006-10-11 @ 23:41:59
Postat av: Karin Dahlin

Så hittade jag din blogg igen...har den nu under favoriter så det inte händer igen:-) Jag kan läsa denna och de andra texterna HUR många gånger som helst och förundras lika mycket varje gång.
Kram från Karin
(som hittat hit igen)

2007-02-18 @ 18:12:45

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits