Borderliners

Vi är svart emot vitt
och tvärtom
normalt
är så
relativt.

(En kannibal
är normal
bara bland andra
kannibaler)

Kan inte rädda oss
in i psykosen
den mjuka vilan
vi har stor
alltför stor
sjukdomsinsikt

kan inte komprimera
svart panik
frätande ångest
skälvande
darrande hjärtan
till
behändiga nevroser
balanserar
alltid
på slak lina.

De normala
har såpat repet
vill ha ordning och reda
och ge såren
en klinisk diagnos
i behandlingsbara termer

bokstavsdiagnoser
autismer
endogena depressioner
rent vansinnne
(stryk det
som ej önskas)

Vi lever
i livets gråson
undviker att snubbla
så gott vi kan
utan er normalas verklighet.

Norm har så många former
norm(al)
(o) norma (al)
(ab) norm
utan tillgång
till era normer
balanserar vi
farligt nära
undergången.

Föddes vi utan hud
med skärsår i hjärtat
eller blev vi skadat gods
här alldeles i början?

Allt
bara det är
norm
vår dignos skrämmer
ni vill sova lungt
på nätterna
och kräver besked:
Ska vi inte vårdas?

Fås att längta
vovve volvo villa
varför önska
era drömmar
som skaver
hål inom oss?

Vi har egna drömmar
andra syner
andra mål
kan ni nöja er
med stigmat?

Här ute
kan vi inte
hota er eller
era verkligheter
vi
borderliners.


Kommentarer:
Postat av: Ramona Fransson

Hej Sunny,
Jag hoppas verkligen inte att jag är en av dem som hoppat på dig! Att jag avskyr pedofiler som pesten finns en anledning. Men om du har förlåtit din pappa är din ensak. Jag brukar säga att, älska,glömma och att förlåta är världens största gåta. "Det har jag skrivit på min biologiska pappas gravsten."
Men eftersom jag minns allt som min pappa gjorde (inte sexuella övergrepp) så kan jag enligt min egen utsaga egentligen vare sig glömma, förlåta eller älska honom. Däremot kan jag förstå honom.

Ingen människa är felfri men när andra människor medvetet vet om att de skadar andra då blir jag vansinnigt arg.
Kramar till dig Sunny
från Ramona Fransson

Postat av: Sunny

Nej Ramona du är raka motsatsen:en bra o saklig debattör!Och välformulerad.

Jag vet inte ifall jag helt har förlåtit utan mera försonat mig med det som hänt o låtit problemet (där det varit möjligt) vara hans.

Min lilla syster har aldrig förlåtit och varför ska hon det? Vi har alla våra överlevnadssrategier.
Jag måste erkänna att det finns en person jag aldrig kommer att kunna förlåta: Min mamma!
Det hon gjort mig är helt enkelt oförlåtligt.

2006-08-10 @ 17:51:04
Postat av: Anonym

Svårt att se dig som särskilt "utsatt" du var faktiskt 15 år. Inget barn som varit utsatt för honom under lång tid. Detta har ju visat sig med din totala oförstående för dem som växt upp med verkligt utsatthet från pedofiler.

Sluta utmåla dig som offer, Sunny. De finns dem som växt upp med att vara utsatt med pedofiler - långt långt innan de är 15 år.

2006-08-12 @ 18:09:31
Postat av: Sunny

Jag vet hur utsatt man är som liten: Det vet varje dumpad barnhemsunge o det jag fick kämpa mig igenom mina första 13 år är ingenting jag ännu orkar skriva om.
Eller ens tänka på.
Man offer rollen passsar mig dåligt.

Att jag skrivit en del om pappa pedofil är tvärtom därför att jag vill berätta för andra att de ska låta problemet vara förrövarens o stanna där.

Liksom de vuxna som gjorde mig så illa när jag var liten o hjälplös.
Förmodligen kunde de inte handla på annat sätt?

2006-08-12 @ 22:35:59
Postat av: ann

Jag tycker sexuella övergrepp mot barn är fruktansvärda, men grejen är att jag inte kan skilja sådana övergrepp från andra vålds och makthandlingar. Sexuella övergrepp tycks ha blivit något slags formel 1-lopp eller som det enda övergreppet som är värt att tala om. Jag är ganska trött på den debatten för vad ska man göra åt det. Det förekommer, barn är utsatta och har alltid varit och det enda man kan göra är väl att anmäla om man misstänker att ett barn är utsatt, men det gäller ju allting. Sedan tycker jag att oavsett vilka övergrepp man varit utsatt för så är det väl helt rätt att ändå ta sig vidare? och som sagt, barn utsätts för allt möjligt när det gäller trafficing, krig, slaveri etc. Världen ser för jävlig ut, men måste olyckor jämföras? Nej, det du skriver här Sunny tycker inte jag alls är uppseendeväckande, det är bara ett annat perspektiv. Jag ser inte heller att du bagatelliserar problemet på något vis, det sätts däremot i ett sammanhang och i proportion till annat som jag tycker på ett bra vis!

2006-09-24 @ 20:40:03
Postat av: Sunny

Ja Ann:
Vi kan ju inte ändra på det förflutna.
Men vi kan i viss mån välja ifall vi vill fortsätta att vara offer.

Man kan bara se en enda nyhetssändining på Tv eller öppna sin morgotidning för att få lite perspektiv på sin egen sorg.

Visst är det fruktansvärt när man förlorar ett barn. Men det gör millioner av föräldrar.

Livet består inte bara av glädje,frihet och kärlek.Krig,sjukdommar och död är oxå en del av livet.
Vi får helt enkelt själva sträva efter att göra våra liv så bra som möjligt.Det är det enda vi kan ge våra nära o kära.Våran kampvilja.

2006-09-25 @ 00:35:19
Postat av: Ramona Fransson

Hej Sunny! Hur har du det? Har inte sett till din signatur på Sourze ett tag. Du ska veta att mina tankar då och då vänder sig till dig. Hör av dig om du vill prata.

2007-04-20 @ 09:44:36
URL: http://www.anomar-forlag.se
Postat av: Susann

Gillar om det du skrev! Underhållande att se en del schyssta grejer och inte bara det generella sakerna som man kan läsa om varenda dag. ;)

2010-12-02 @ 12:10:16
URL: http://jade.se/reseguide/new-york

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits