Mariposa

FLYG FJÄRIL FLYG

Du vill
du törs
du kan
du testar
dina gränser
våra gränser

När du dyker i djupen
dyker jag med dig
ryser med dig
hjärtat klappar
ängsligt
vid åsyn
av samma
hammarhaj

Flyg fjäril
flyg

När du gungas till ro
i hängmattan
på träskorvens däck
uppför Amazonas breda flod
gungar jag i mattan brevid
ler mot samma måne
sövs av samma mjuka mörker

När du vandrar stigen
högt uppe i Inkas land
går jag brevid dig
bland samma moln
samma väg
över bergen
din fot slinter
min fotled smärtar

Flyg fjäril
flyg

Du dansar
på Copacabana
karneval i Rio
jag dansar brevid dig
i takt med dig
med nakna fötter
i samma varma
sand


Vid Himalayas fot
känner jag din svindel
under Balis stjärnor
ser jag havets svärta
genom dina ögon
vid Galapagaos
badar vi
skrattande
tillsammans
med sjölejon

flyg fjäril
flyg


Din resa började
under mitt hjärta
min kropps vagga
blev ditt havs
inre första gunga
vidare vidare.


Mina hjärtslag
nynnade
en visa för dig
vidare vidare.
Min puls dunkade
förde dig
vidare vidare

Flyg fjäril
flyg



Jag finns alltid
inom dig
lovar vaka
vänta dig
någonstans
överallt
alltid

tills du når
vägs ände


Mamma


Mariposa är det spanska ordet för fjäril: ett ord jag lärde mig älska när jag bodde I Spanien.
I mina ögon är min  reslystna dotter lik en mycket vacker och ovanligt kostbar fjäril.


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits